Sider

mandag 4. oktober 2010

Prosjekt med Tommy Eide dag 1.

Mandag 04.10.10 kom Tommy Eide og alle VG1 elevene opp til skolen våres for og jobbe med oss. Temaet for fagen var Ståltråd-teknikker, og alt det rare man faktiskt kan lage på så kort tid av omtrent bare ståltråd.




Ideene jeg kom opp med på de forskjellige oppgavene var veldig variert, den første oppgaven tenkte jeg mer på et brudesmykke, som en moffe, som jeg kunne utviklet videre til et brudesmykke.


Ideen til den andre oppgaven var fantasien løs og de små dyrene fikk sjel og form etter bare fantasien som var meningen. Hoved tanken ved disse to dyrene, var at de skulle ha en lang, tynn kropp, vinger, store øyner og kanskje en hale.

Siste oppgave var og lage en fisk/slange, der jeg rett og slett bare ga personlighet med øyne og tunge av buljongtråd. Ideen kom ifra de andre dyrene som hadde fått slike øyne, og uten tungen ble hele figuren litt tom, så når jeg tilførte den, ble det bedre.
Teknikker jeg har brukt og lært: 
Oppgave 1: Her lærte vi en totalt helt ny og unik teknikk. Vi tok ståltråd og rullet den rundt et reagensrør slik at det ble fine ringer. Dette gjorde vi til vi følte det var nok. Kunne nok tenke at alle rankene var omtrent 3-4 meter lange. Når vi hadde denne lange ranken med ståltråd av sirkler, så brettet vi sirklene ned, slik at de ble flate, og deretter begynte og surre sirklene inn og feste omtrent hver tredje i formen. tilslutt ble formen en stor sirkel. Så begynte Idêe delen. 

Oppgave 2: Her begynte vi med en enkel ståltråd og laget en sirkel omternt der det gyldne snitt er, også bare klæsja vi på med gress, og festet gresset med ståltråd. Etter det laget vi vinger etter idèen våres, der mine ble litt forskjellige fra hvilken figur du ser på. Tilslutt påførte vi øyner av buljongtråd som vi bare surret sammen og festet med enda en ståltråd. 

Oppgave 3: Her tok vi ut en hel ståltråd ut av beholderen og samlet den, og laget en tynn halvlang kropp og et tykkere hode med en vid munn. festet ståltråden ved og surre mer og mer inni fisken. Tilslutt tilføet vi øyne og tunge av tynn farge-tråd.

Egenvurdering:

Det har vert en veldig uvanlig dag, som var ekstremt spennendes og kjekk. Når vi først fikk beskjeden av og holde på med ståltråd en hel dag, var jeg ikke klar over det kjekke man kan lage av omtrent bare ståltråd. Dette har vert en kjempe dag, og ser frem til resten av uken! :)

1 kommentar:

Blomstertua sa...

Fin innsats og spennende arbeider du laget:))